Gázautó

A környezetszennyezés visszaszorításában úttörő szerepe van a gáz jármű-üzemanyagként történő felhasználásának. Arról nem is beszélve, hogy a gázüzem jókora könnyebbséget jelent pénztárcánk számára.
A gázüzemű autók károsanyag-kibocsátása kisebb, mint a hagyományos üzemanyagúaké. A gázüzemanyag teljesen elkeveredik a motorba jutó levegővel, tehát tökéletes az égés. Ebből következően a kipufogógázban kevesebb a rákkeltő vegyület, szilárd részecske pedig egyáltalán nincs.
Magyarországon a benzin és gáz arányát figyelembe véve 30-40%-kal olcsóbban autózhatunk. Az autógáz szervizünk a műszaki megoldásban, beszerelési technológiában elsősorban az olaszországi tapasztalatokat, Zavoli és Landirenzo alkatrészeket használ fel. Minden esetben rendelkeznek hatósági engedélyekkel a felhasznált alkatrészek, ami biztosítja a problémamentes, biztonságos átalakítást. Az átalakítás a motor, a karosszéria módosításával nem jár, csak az attól függetlenül működő egységek beépítését jelenti.

A gázrendszer felépítése:

 

1. Vezérlőegység:


Összegyűjti és értelmezi a gépjármű szenzorai ill. a gáz reduktor által küldött jeleket, melyeket átalakítva a motor munkaütemének megfelelően szekvenciális jelet továbbít az elektronikus gáz injektoroknak. Az vezérlő egység folyamatosan ellenőrzi és szabályozza a levegő és gáz keverési arányát a változó hőmérséklet- és nyomásviszonyok figyelembe vételével.
Az elektromos vezérlés stratégiája a gáz injektorok vezérlőmappájában kerül tárolásra.
A stratégiát meghatározzák a motor működésének értékei, a benzin befecskendezés ideje, és a beállítási feltételek. A gáznyomás és a gázhőmérséklet érzékelők a rendszer szerves részét képezik, ugyanakkor feldolgozzák a vezérlőegységhez irányított jeleket a gépjármű megfelelő működéséhez. A vízhőmérséklet érzékelő, amelyet a reduktor elé szereltek fel, olyan jelet ad, amely arra szolgál, hogy engedélyezze a benzin-gáz átkapcsolást a beindítás után, a beindítástól eltelt idő és a motor fordulatszámának függvényében. A rendszer ezen kívül még tartalmaz diagnosztikai programokat is és lehetővé teszi a benzinre történő automatikus átállást a gáz kifogyása esetében. A vezérlő két változatban kapható: 4 vagy 6/8 hengeres motorokhoz.


2. Nyomásérzékelő


A nyomásérzékelő a gázrendszer vezérlőegységhez továbbít egy elektromos jelet annak arányában, hogy mekkora a nyomáskülönbség az injektorokban lévő gáznyomás és a szívócsőben levő nyomás között. Ennek a jelnek a függvényében gázrendszer vezérlőegysége korrigálja a keveréket, és meghatározza a szűrő hatékonyságát.

 

 

 

 

 

 



 

3. Üzemmód kiválasztó kapcsoló beépített szintjelzővel:


A kapcsoló funkciói a következők:
- 2 pozíciós gáz/benzin váltókapcsoló, üzemmód kijelzés két led segítségével.
- Tartályban levő gázmennyiség jelzése 5 led segítségével.
A váltókapcsolót ezen kívül felszerelték egy hangjelzővel, amely a következő feltételek között lép működésbe: a benzinre való átállás nem történik meg alacsony gáznyomás miatt, illetve rendszerhiba miatt. A kapcsoló hangjelzést ad a gáz üzemanyag kifogyása esetén is, valamint automatikusan benzinre visszakapcsol.

 

 

 


4. Gázszűrő


A reduktor és az injektor között helyezkedik el, feladata, hogy megszűrje a légnemű gázt. A szűrő tartalmaz egy betétet, amely 80 mm szűrést biztosít. A szűrőt 20.000 kilométerenként kell cserélni.

 

 

 


 

5. Reduktor (nyomáscsökkentő)


A reduktor feladata az elpárologtatás és a nyomás csökkentése, valamint állandó értéken tartása minden üzemi körülmény esetén. A reduktor membrános kétkamrás típus, kiegészítve egy hűtővízzel fűtött hőcserélővel, egy belső biztonsági szeleppel, egy gázelzáró elektroszeleppel és a beépített szűrővel. Tartalmazza a hőmérséklet és a nyomásmérő szenzorokat, melyek az optimális gázmennyiségnek beállításhoz szükségesek.

 

 

 




6. Hőmérsékletérzékelő


A hőmérsékletérzékelőt a vízvezetékre vagy a reduktorra kerül felszerelésre. A leolvasott jel a vezérlőegységbe megy, a többi információval, amelyek a gázüzemű működéshez szükségesek.

 

 

 

 

 

 


7. Gáz injektor:


Ez a gázbefecskendező szelep lényegében egy elektromágneses tekercs által működtetett szelep, amely kinyitja illetve elzárja a gáz útját a gázfúvókák felé, amelyek a szívótorokba vannak beleillesztve.
Nyitási ideje rendkívül alacsony, megközelítve a benzin befecskendező szelepek gyorsaságát. A motor teljesítményének megfelelően a fúvókák átmérője változhat.
A légnemű gáz, amely a szűrő felől érkezik, megfelelő nyomással táplálja az injektorokat, majd kilép ezekből és eljut a szívócsőig és innen a motorba. Az injektorokat a gáz vezérlőegység irányítja. Az injektor egység lehet 3 vagy 4 injektoros a célból, hogy lefedje a lehetséges alkalmazási területet. Az injektor egységben gáznyomás és gázhőmérséklet jeladók is találhatók. A maximális munkanyomás 250 kPa.

 

 




Gyakori kérdések a gázüzemmel kapcsolatban


1. Robbanásveszélyes-e a gázüzemű gépkocsi?
Nem, mert a hivatalos gázautó műhelyekben beszerelt gázrendszerek számos biztonsági szerelvényt tartalmaz, amelyek baleset esetén megakadályozzák a gáz szabadba távozását, illetve a megakadályozzák a gáztartályból a gáz motortér felé áramlását. A gáztartályok különleges 3-4 mm vastag edzett acélanyagból készülnek és a legbiztonságosabb, legvédettebb helyen a csomagtérben kerülnek elhelyezésre. Ezek a tényezők együttesen garantálják a biztonságos közlekedést és használatot

 


2. Károsítja-e a motort a gázüzemanyag?
Mivel a kereskedelmi forgalomban ma már csak ólommentes benzin vásárolható így a mai korszerű konstrukciójú, katalizátoros motorok kialakítása, a szelepek anyagának helyes megválasztása lehetővé teszi az ólom elhagyását.
A gáz üzemmódnak csak pozitív hatása van a motorra melyek a következők: Mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú -szemben benzinnel mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára-, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajt. Így nő a motor olajcsere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek, főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten

 


3. Milyen tartály-elhelyezési megoldás lehetséges combi illetve lehajtható üléstámlájú gépkocsik esetében?
A leggyakoribb tartály-elhelyezési forma a hátsó ülés mögött, keresztben a csomagtérben. Azonban a kérdésben említett gépkocsitípusoknál ez szerencsétlen megoldás, mivel az ülések lehajtásával az eredetileg nagy rakodótér közepén helyezkedik el a tartály. Ezekben az esetekben lehetséges a tartályok menetiránnyal párhuzamosan történő elhelyezése. Azonban a legjobb megoldás a pótkerék helyére illeszthető úgynevezett toroid vagy lencse alakú tartályok beépítése, melyek garantálják a csomagtér teljes kihasználhatóságát gázüzemeltetés esetén is.


4. Hogyan indíthatóak a gáz-benzin kettős üzemű gépkocsik, hogyan történik az üzemmód váltás?
Karburátoros gépkocsiknál az üzemmód kiválasztása mindig a vezető feladata mely egy kapcsoló segítségével történik mely a műszerfal közelében kerül elhelyezésre. A reggeli indítás történhet gázüzemben is egy dúsító szelep segítségével, de +5 Co alatt mindig benzinüzemben indítsunk.
Injektoros, katalizátoros gépkocsiknál minden esetben benzinüzemben indul a motor és egy előre beállított fordulatszám értéken ( 2000-2500 1/min), automatikusan vált át gázüzemre. A benzinre történő visszakapcsolás a gépkocsivezető feladata.
A műszerfalon elhelyezett üzemmód kapcsolók fénydiódák (LED-ek) segítségével mindig jelzik milyen üzemmódban működik a motor, néhány esetben a gáztartályban lévő üzemanyag mennyiségét is kijelzik

 


5. Le kell-e vizsgázatni és kell-e sűrűbben műszakiztatni gázüzemű átalakítás után a gépkocsit ?
Az átalakítás után minden esetben be kell vezetni a forgalmi engedélybe a hajtó-anyag változást, mely két formában lehetséges. Azon gépkocsik melyek rendelkeznek úgynevezett sorozat-átalakítási vagy típus engedéllyel, a hatóság által bejegyezhető a változás a forgalmi engedélybe. Ezenkívül minden esetben műszaki vizsga szükséges. Minden műszaki vizsga előtt úgynevezett TANUSÍTVÁNY-t kell kiállítatni egy gázautó szakszervizben, mely 30 napig érvényes, tehát a vizsgát ezen időponton belül kell elvégezni.

 

 

6. Érezhető-e gázszag az átalakított járművekben ?
Általában azt mondják a szkeptikusok, hogy a gázautó mindig büdös. Egy megfelelően átalakított jármű esetében nem érezni gázszagot sem az utastérben sem a gépkocsi körül. A gépkocsik az átalakítás után minden esetben egy kötelező szivárgásellenőrzésen esnek át, melyről hivatalos okirat is készül, az úgynevezett TANUSÍTVÁNY mely garantálja, hogy gépkocsi nagynyomású rendszere gáztömör, szivárgásmentes. Azonban ha a gépkocsit - jogszabályellenesen - háztartási PB gázzal töltik fel (akár palackról, akár telepített tartályról), akkor még szivárgásmentes gépkocsik is lehetnek gázszagúak. Ennek oka, hogy a háztartási PB gázokba sokkal nagyobb mennyiségű illatosító anyagot (etilén-merkaptán) töltenek. Az előbb említett TANUSÍTVÁNY további fontos információkat is tartalmaz : feltüntetik a beszerelt alkatrészek típusát és engedélyszámát, valamint az átalakító műhely engedélyszámait is. Így ha ilyen TANUSÍTVÁNY-t kapunk a gépkocsihoz nyugodtak lehetünk, hogy az átalakítás során képzett szakemberek engedélyezett terméket építettek be.
A gázrendszer ellenőrzése és a tömörségvizsgálat legalább évenkénti elvégzése feltétlenül javasolt.

 

7. Lehetséges-e mélygarázsban vagy parkolóházban gázautóval parkolni ?
Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján csak a talajszintnél mélyebben elhelyezkedő mélygarázsokba és parkolóházakba gázüzemű gépkocsival tilos behajtani. Ennek oka, hogy az estelegesen kiszivárgó autógáz (melynek valószínűsége minimális, gyakorlatilag nulla), a levegőnél nehezebb, színtelen anyag így a padlószint közelében összegyűlve a levegővel robbanóképes elegyet alkothat. Tehát emeletes parkolóházakban, kiszellőztetett garázsokban nyugodtan parkolhatunk gázautóval.
Magánterületeken, családi házak garázsában ha a padlószinten szellőző nyílásokat alakítunk ki, ahol a szivárgó gáz a szabadba távozhat, akkor nyugodtan leállíthatjuk gépkocsinkat. A biztonság fokozása érdekében hosszabb leállítás idejére a tartályszelepen (multiszelepen) található zárcsapokkal függetleníthetjük a gépkocsit a gázrendszertől. (Akár a gáz főcsap elzárása a lakásban hosszabb elutazáskor.) A kereskedelmi forgalomban kaphatóak háztartási jelzőkészülékek is, az alsó robbanási határérték 20%-nál riasztójelzést adnak vagy egy szellőzető rendszert indítanak be.
Az EU államokban már bevezetés alatt áll egy olyan törvény illetve minőségbiztosítási rendszer a gázalkatrész gyártásban, melyek együttesen lehetővé teszik minden parkolóházban és mélygarázsban a parkolást.

 

8. Jár-e teljesítmény változással és fogyasztás növekedéssel a gázüzemű átalakítás ?
Mivel a gázüzemanyag fűtőértéke alacsonyabb így azonos feltételek mellett a gépkocsi motorjának teljesítménye szekvenciális gázbefecskendezés esetén 2-3%-al csökken. Tehát azonos teljesítmény eléréséhez több üzemanyagra van szükség gázüzemben, mint benzinüzemben. Ez mintegy 10-15 %-os fogyasztásnövekedést jelent literben számolva. A túlfogyasztás mértéke pozitív és negatív irányban is jelentősen függ a motor állapotától, főleg a gyújtórendszer tekintetében és a vezetési stílustól is. Azonban az autógáz kedvező árának köszönhetően igen jelentős üzemeltetési költségmegtakarítás realizálható.

 

9. Hogyan határozható meg az átalakítás megtérülése ?
Átlagosan a gázüzem-móddal mintegy 35-40%-os költségmegtakarítás érhető el. Az átalakítás maga egy olyan megtérülő beruházás mellyel nem csupán a pénztárcánkat kíméljük, de a kedvező károsanyag-emissziónak köszönhetően jelentősen hozzájárulhatunk környezetünk védelméhez, különösen a levegőtisztaság terén.

 

10. Jár-e adókedvezmény gázüzemű gépkocsik után ?
Annak ellenére, hogy környezetvédelmi szempontból a gáz üzemmód kisebb terhelést jelent, a jelenlegi hazai jogszabályok szerint csak a tiszta gázüzemű gépkocsik kapnak 50 %-s súlyadó kedvezményt az önkormányzatoknál. A tiszta gázüzemű autó olyan gépkocsit jelent, mely benzin vagy egyéb üzemanyaggal történő üzemeltetésre alkalmatlan, tehát nem rendelkezik benzintartállyal. Az ilyen gépkocsi igen ritka. A gázüzemű gépkocsik nagyobb megbecsülést érdemelnének kiemelkedő környezetvédelmi paramétereik miatt.

 

 


KALKULÁTOR